Beta

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW W PROGRAMIE „USUWANIE AZBESTU I WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST W WOJ. LUBUSKIM W 2025 R.”

 

W dniu 10.04.2025 r. WFOŚiGW w Zielonej Górze ogłasza nabór wniosków w ramach Programu „Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest w woj. lubuskim w 2025 r.”

Celem Programu jest osiągnięcie wzrostu ilości unieszkodliwionych oraz zabezpieczonych odpadów zawierających azbest.

Beneficjenci Programu: jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin miejskich o liczbie mieszkańców powyżej 25 tys., na terenie których przeprowadzono inwentaryzację wyrobów zawierających azbest, posiadające gminny program usuwania azbestu. (*)

W ramach naboru premiowane będą zadania realizowane przez gminy, które przystąpiły jako operator do Programu Czyste Powietrze.

Pomoc finansowa Wojewódzkiego Funduszu przeznaczona jest na przedsięwzięcia zlokalizowane na terenie gminy w zakresie demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest, zgodne z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.

Kosztami kwalifikowanymi do dofinansowania są koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego obejmujące wyłącznie koszty demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest poniesione po dniu 1 stycznia 2025 r.

Dofinansowanie udzielane jest w formie dotacji. Kwota dofinansowania przedsięwzięcia może wynosić do 80 % jego kosztów kwalifikowanych oraz do 1 000 zł za tonę (Mg) unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest.

Okres kwalifikowalności kosztów od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r.

W przypadku powstania konieczności pozyskania dodatkowych środków na zbilansowanie kosztów kwalifikowanych realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu istnieje możliwość uzyskania na ten cel pożyczki ze środków Funduszu.

Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta, a beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Termin naboru: Wnioski należy składać w siedzibie WFOŚiGW w Zielonej Górze - ul. Miodowa 11, 65-602 Zielona Góra lub poprzez ePUAP, w terminie od 10.04.2025 r. do 15.05.2025 r. 

W terminie do 15.05.025 r. (decyduje data stempla pocztowego) należy złożyć w Funduszu wstępny wniosek o dofinansowanie, na podstawie którego zostanie podpisana z gminą umowa o dofinansowanie. Po zrealizowaniu zadania przez gminę w terminie do 20.10.2025 r. (decyduje data stempla pocztowego) należy złożyć w Funduszu wniosek o dofinansowanie z załącznikami. W przypadku zmiany danych dotyczących ilości odpadów, kosztów realizacji zadania, wysokości dofinansowania, terminu realizacji zadania, zostanie podpisany z gminą aneks do umowy o dofinansowanie. Na podstawie złożonego w terminie do 20.11.2025 r. (decyduje data stempla pocztowego) wniosku o płatność i rozliczenie zadania, zostanie wypłacona dotacja w formie refundacji środków.

(*) Wyjaśnienie:

Beneficjenci końcowi Programu:

  1. osoby fizyczne, będące właścicielami nieruchomości,
  2. osoby prawne, w tym m.in. Skarb Państwa, firmy, stowarzyszenia, fundacje, kościoły, jst i ich jednostki, spółdzielnie, szkoły, będące właścicielami nieruchomości, z zastrzeżeniem zachowania przepisów o pomocy publicznej,
  3. właściciele gospodarstw rolnych z wyłączeniem gospodarstw rolnych należących do beneficjentów objętych wsparciem w ramach inwestycji A1.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, z zastrzeżeniem zachowania przepisów o pomocy publicznej.

 

Harmonogram realizacji Programu w roku 2025

Lp.

Etap

Termin

1.

Ogłoszenie o naborze wniosków

10.04.2025 r.

2.

Termin naboru wniosków o dofinansowanie

15.05.2025 r.

(decyduje data stempla pocztowego)

3.

Podpisanie umów o dofinansowanie

maj/czerwiec 2025 r.

4.

Termin realizacji zadania (umowa z wykonawcą)

15.10.2025 r.

5.

Wniosek z załącznikami wraz z wnioskiem o wypłatę środków

20.10.2025 r.

(decyduje data stempla pocztowego)

6.

Aneks do umowy o dofinansowanie (jeśli będzie konieczny)

październik/listopad 2025 r.

8.

Wypłata środków przez Fundusz

listopad /grudzień 2025 r.

Budżet Programu wynosi 500 000,00 zł.

Dla wszystkich zadań elementem obligatoryjnym jest opublikowanie na własnej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych informacji o dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze z logo WFOŚiGW.

Dokumenty dotyczące Programu oraz wzory wniosków i załączników:

  1. Program własnego pn.: Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest w woj. lubuskim w 2025 r.
  2. Wniosek o dofinansowanie
  3. Wniosek o płatność i rozliczenie zadania z załącznikami

Kontakt w sprawie Programu: e-mail: akoszewar@wfosigw.zgora.pl, tel. 68 419 6937