W dniu 10.04.2025 r. WFOŚiGW w Zielonej Górze ogłasza nabór wniosków w ramach Programu „Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest w woj. lubuskim w 2025 r.”
Celem Programu jest osiągnięcie wzrostu ilości unieszkodliwionych oraz zabezpieczonych odpadów zawierających azbest.
Beneficjenci Programu: jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin miejskich o liczbie mieszkańców powyżej 25 tys., na terenie których przeprowadzono inwentaryzację wyrobów zawierających azbest, posiadające gminny program usuwania azbestu. (*)
W ramach naboru premiowane będą zadania realizowane przez gminy, które przystąpiły jako operator do Programu Czyste Powietrze.
Pomoc finansowa Wojewódzkiego Funduszu przeznaczona jest na przedsięwzięcia zlokalizowane na terenie gminy w zakresie demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest, zgodne z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
Kosztami kwalifikowanymi do dofinansowania są koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego obejmujące wyłącznie koszty demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest poniesione po dniu 1 stycznia 2025 r.
Dofinansowanie udzielane jest w formie dotacji. Kwota dofinansowania przedsięwzięcia może wynosić do 80 % jego kosztów kwalifikowanych oraz do 1 000 zł za tonę (Mg) unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest.
Okres kwalifikowalności kosztów od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r.
W przypadku powstania konieczności pozyskania dodatkowych środków na zbilansowanie kosztów kwalifikowanych realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu istnieje możliwość uzyskania na ten cel pożyczki ze środków Funduszu.
Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta, a beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Termin naboru: Wnioski należy składać w siedzibie WFOŚiGW w Zielonej Górze - ul. Miodowa 11, 65-602 Zielona Góra lub poprzez ePUAP, w terminie od 10.04.2025 r. do 15.05.2025 r.
W terminie do 15.05.025 r. (decyduje data stempla pocztowego) należy złożyć w Funduszu wstępny wniosek o dofinansowanie, na podstawie którego zostanie podpisana z gminą umowa o dofinansowanie. Po zrealizowaniu zadania przez gminę w terminie do 31.10.2025 r. (decyduje data stempla pocztowego) należy złożyć w Funduszu zaktualizowany wniosek o dofinansowanie z załącznikami. We wniosku należy wskazać rzeczywiste wartości kosztów i ilości azbestu (po realizacji zadania). W przypadku zmiany danych dotyczących ilości odpadów, kosztów realizacji zadania, wysokości dofinansowania, terminu realizacji zadania, zostanie podpisany z gminą aneks do umowy o dofinansowanie. Na podstawie złożonego w terminie do 20.11.2025 r. (decyduje data stempla pocztowego) wniosku o wypłatę środków i rozliczenie zadania, zostanie wypłacona dotacja w formie refundacji środków.
(*) Wyjaśnienie:
Beneficjenci końcowi Programu:
- osoby fizyczne, będące właścicielami nieruchomości,
 - osoby prawne, w tym m.in. Skarb Państwa, firmy, stowarzyszenia, fundacje, kościoły, jst i ich jednostki, spółdzielnie, szkoły, będące właścicielami nieruchomości, z zastrzeżeniem zachowania przepisów o pomocy publicznej,
 - właściciele gospodarstw rolnych z wyłączeniem gospodarstw rolnych należących do beneficjentów objętych wsparciem w ramach inwestycji A1.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, z zastrzeżeniem zachowania przepisów o pomocy publicznej.
 
Harmonogram realizacji Programu w roku 2025
| 
			 Lp.  | 
			
			 Etap  | 
			
			 Termin  | 
		
| 
			 1.  | 
			
			 Ogłoszenie o naborze wniosków  | 
			
			 10.04.2025 r.  | 
		
| 
			 2.  | 
			
			 Termin naboru wniosków o dofinansowanie  | 
			
			 15.05.2025 r. (decyduje data stempla pocztowego)  | 
		
| 
			 3.  | 
			
			 Podpisanie umów o dofinansowanie  | 
			
			 maj/czerwiec 2025 r.  | 
		
| 
			 4.  | 
			
			 Termin realizacji zadania (umowa z wykonawcą)  | 
			
			 15.10.2025 r.  | 
		
| 
			 5.  | 
			
			 Wniosek o dofinansowanie z załącznikami (wskazane we wniosku)  | 
			
			 31.10.2025 r. (decyduje data stempla pocztowego)  | 
		
| 
			 6.  | 
			
			 Aneks do umowy o dofinansowanie (jeśli będzie konieczny)  | 
			
			 październik/listopad 2025 r.  | 
		
| 
			 7.  | 
			
			 Wniosek o wypłatę środków i rozliczenie zadania  | 
			
			 20.11.2025 r. (decyduje data stempla pocztowego)  | 
		
| 
			 8.  | 
			
			 Wypłata środków przez Fundusz  | 
			
			 listopad /grudzień 2025 r.  | 
		
Budżet Programu wynosi 500 000,00 zł.
Dla wszystkich zadań elementem obligatoryjnym jest opublikowanie na własnej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych informacji o dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze z logo WFOŚiGW.
Przykładowa symulacja wyliczenia wysokości dotacji:
| 
			 koszt kwalifikowany [zł]  | 
			
			 ilość odpadów [Mg]  | 
			
			 max. dotacja - 80% kosztu kwalifikowanego [zł]  | 
			
			 koszt jednostkowy [zł/Mg]  | 
			
			 koszt jednostkowy dotacji [zł/Mg]  | 
			
			 rzeczywista wysokość dotacji [zł]  | 
			
			 rzeczywisty koszt jednostkowy dotacji [zł/Mg]  | 
		
| 
			 30 000,00  | 
			
			 20  | 
			
			 24 000,00  | 
			
			 1 500,00  | 
			
			 1 200,00  | 
			
			 20 000,00  | 
			
			 1 000,00  | 
		
| 
			 25 000,00  | 
			
			 20  | 
			
			 20 000,00  | 
			
			 1 250,00  | 
			
			 1 000,00  | 
			
			 20 000,00  | 
			
			 1 000,00  | 
		
| 
			 15 000,00  | 
			
			 20  | 
			
			 12 000,00  | 
			
			 750,00  | 
			
			 600,00  | 
			
			 12 000,00  | 
			
			 600,00  | 
		
| 
			 30 000,00  | 
			
			 30  | 
			
			 24 000,00  | 
			
			 1 000,00  | 
			
			 800,00  | 
			
			 24 000,00  | 
			
			 800,00  | 
		
| 
			 25 000,00  | 
			
			 30  | 
			
			 20 000,00  | 
			
			 833,33  | 
			
			 666,67  | 
			
			 20 000,00  | 
			
			 666,67  | 
		
| 
			 15 000,00  | 
			
			 30  | 
			
			 12 000,00  | 
			
			 500,00  | 
			
			 400,00  | 
			
			 12 000,00  | 
			
			 400,00  | 
		
| 
			 30 000,00  | 
			
			 10  | 
			
			 24 000,00  | 
			
			 3 000,00  | 
			
			 2 400,00  | 
			
			 10 000,00  | 
			
			 1 000,00  | 
		
| 
			 25 000,00  | 
			
			 10  | 
			
			 20 000,00  | 
			
			 2 500,00  | 
			
			 2 000,00  | 
			
			 10 000,00  | 
			
			 1 000,00  | 
		
| 
			 15 000,00  | 
			
			 10  | 
			
			 12 000,00  | 
			
			 1 500,00  | 
			
			 1 200,00  | 
			
			 10 000,00  | 
			
			 1 000,00  | 
		
W przypadku gdy koszt zadania obejmuje tylko koszty związane z demontażem, transportem i utylizacją odpadów zawierających azbest oraz jst nie ma możliwości odliczenia podatku VAT koszt całkowity = koszt kwalifikowany.
Dokumenty dotyczące Programu oraz wzory wniosków i załączników:
- Program własnego pn.: Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest w woj. lubuskim w 2025 r.
 - Wniosek o dofinansowanie
 - Wniosek o płatność i rozliczenie zadania z załącznikami
 
Kontakt w sprawie Programu: e-mail: akoszewar@wfosigw.zgora.pl, tel. 68 419 6937